Zásady psaní e-mailů aneb jak dodržet korespondenční etiketu
23.7.2019
Jak již název článku napovídá, nebudeme se zde věnovat zcela neformálním e-mailům, těm milostným už vůbec ne. Taková komunikace je čistě soukromá a funguje za pravidel, která jí nastavíte sami.
Věc se ale mění, jakmile před vámi stojí nutnost písemné komunikace s osobou nadřízenou, úřední, firemním zákazníkem nebo obchodním partnerem. Dost možná jste na vlastní kůži poznali, jaké je to trápit se s e-mailem adresovaným někomu, koho se snažíme přesvědčit, že jsme spolehliví, vzdělaní, vysoce důvěryhodní a popřípadě docílit, aby u tohoto přesvědčení setrval.
V takovém případě je nezbytně nutné zachovávat jistá zdvořilostní pravidla a doporučení, která lze v soukromé korespondenci vcelku právem považovat za nadbytečná.
Obsah článku
1. Předmět e-mailu
Nechat políčko předmětu e-mailu prázdné se považuje za přinejmenším nezdvořilé. Adresát je také snáze přehlédne nebo rovnou bude ignorovat. Předmět tedy vyplňujte vždy a to co nejstručněji a nejkonkrétněji – předmět vystihující obsah e-mailu usnadňuje orientaci. Pozor na vykřičníky – krom toho, že působí zbytečně vulgárně, takový e-mail často zablokuje spam filtr.
2. Oslovení
První dojem dělá hodně, a pokud oslovení příliš zkomolíte nebo úplně vynecháte, můžete si začátek pěkně pokazit.
Jako první byste si měli uvědomit, že začínat e-mail „Dobrý den“ nebo „Zdravím“ není úplně nejšťastnější; úvod by měl být adresný – tj. zahrnovat jméno adresáta (a popřípadě titul, má-li nějaký). Pokud píšete hromadný e-mail nebo neznáte jméno (i to se může stát), vystačíte si například s oslovením „Vážení“ (kolegové, přátelé, studenti apod.).
Trocha gramatiky:
oslovujeme 5. pádem, nikoli prvním;
oslovení oddělujeme čárkou;
po oslovení začínáme malým písmenem.
3. Pozdrav v závěru
Uzavření e-mailu „z mosta do prosta“ jen vašimi iniciálami byste si měli nechat pro lidi, se kterými se znáte dost na to, abyste věděli, že si to nijak nebudou brát. U všech ostatních je vhodné uzavřít nějakým pozdravem; ať už striktně formálním „Se srdečným pozdravem“ (či se stručným „S pozdravem“), s mírně srdečnějším „Přeji Vám pěkný den“, „Přeji Vám krásné jaro (léto, podzim…)“ nebo uvolněným „Mějte se pěkně.
4. Poděkováním se nic nezkazí
Tedy až na výjimky. Pokud po adresátovi něco chcete (třeba jen informace), dejte najevo, že si ceníte jeho úsilí, se kterým se vám snaží vyhovět (i kdyby ono úsilí zahrnovalo jen několikasekundový pohled do databáze kontaktů a vy byste měli dojem, že o zas tak záslužnou činnost nejde).
Fráze „Předem děkuji za odpověď/ vyhovění /strpení“ na příjemce e-mailu (pokud není úplně otrlý) působí jako závazek. Podvědomě ho přiměje skutečně vám odpovědět a nezaložit jen váš e-mail do hromady „k vyřízení“, která utěšeně narůstá na jeho virtuálním stole.
5. Kontakty
U firemní korespondence (papírové i elektronické), ale i v dalších případech, kdy na sebe potřebujete uvést kontakty, zařaďte je do úplného závěru e-mailu za pozdrav. Ve svém e-mailovém účtu si můžete snadno vytvořit podpis, který se bude k vašim e-mailům přidávat automaticky, a může krom vašeho jména obsahovat telefonní kontakt, adresu, popřípadě vaše motto.
6. Text e-mailu
U pracovní a úřední komunikace byste se měli snažit být maximálně struční a výstižní (ale nikoli na úkor zdvořilosti). Pokuste se také o přehlednost – tomu napomůže jasné strukturování textu odstavci a volnými řádky. Obecně se za maximální přijatelnou délku firemního e-mailu považuje 40 řádků, žádné pravidlo ale neplatí na 100 %.
7. Příloha e-mailu
Pokud posíláte přílohu, upozorněte na ni v textu (divili byste se, jak nepozorně mnoho lidí bude vaše e-maily číst) a hlavně ji nezapomeňte poslat. Některé e-mailové účty mají výborné „protisklerotické opatření“ a upozorní vás před odesláním e-mailu, že jste v textu použili slovo „příloha“, ale žádný soubor nepřiložili. Buď toto, nebo vaše pozornost pomohou předejít tomu, abyste každému druhému adresátovi museli ihned po odeslání e-mailu omluvně posílat druhý s předmětem „a ještě příloha“.
8. Posílání hromadných e-mailů
Při posílání hromadné pošty dbejte na soukromí všech adresátů, a buďto posílejte každému e-mail zvlášť (což je poněkud pracné), nebo využijte možnosti skryté kopie. Nikdy ale hromadně neposílejte spam nebo nevyžádanou poštu! Je to proti všem kodexům internetové etikety.
9. Odpověď na e-mail
Na obchodní korespondenci odpovídejte, pokud možno, do dvou dnů. Pokud nestíháte, pošlete jen prosbu o strpení a slib, že odpovíte tak brzy, jak jen to bude možné.
Když vám náhodou dojde e-mail určený někomu jinému, bez čtení jej smažte a upozorněte odesilatele, že se spletl.
10. Zvýraznění textu
Když chcete přispět k přehlednosti e-mailu zvýrazněním klíčových částí textu, vyberte si vždy jen jeden typ zvýraznění (tučné písmo, kurzíva, podtržení atd.) a ten zachovejte v celém textu. A hlavně to nepřežeňte s kapitálkami a s vykřičníky.
40 688 zobrazení